20 Ekim 2010 Çarşamba

Bunlar nasıl araba?

Oldum olası hep üstü açık arabaları sevmişimdir. Özellikle eski model Amerikan arabalarını. O uzun, geniş arabalar o kadar ağır ki içinde plastik malzeme bulanı dövüyorlar!

Tabi, o zamanlar farklıydı. Amerikan rüyasının ciddi ciddi dünyaya yayıldığı zamanlardı. O zamanlardan çok şey değişti. 1979'da petrol krizi yaşanınca tam bir benzin canavarı araçlar gitti yerlerine daha az benzin harcayan araçlar çıktı. 3-4 ton çeken araçlar yerine 2 tonu geçmeyen araçlar çıktı. Şimdilerde daha da hafiflediler artık ton bile değiller. 800-900 kilo sedan ya da berlin tipi denilen araçlar çıktı. Benzin tüketimleri de azaldı, galon galon benzin harcamak yerine papates kızartması için kullandığımız yağı benzinle karıştırıp arabalara yakıt olarak koyduk. Bununla da yetinmedik, petrol rezervinin kırk küsür yılı kaldığını anlayınca elektrikli arabalar yaptık. Ve şimdi bu arabalar, seri üretimlerinden çıkıp (hatta Bursa sanayiden) kapımızın önüne geliyorlar.

Her ne kadar, az benzin harcayan; hafif ve de plastik örülü güvenlik standartlarıyla görmeye alıştığımız araçlara bazen dayanamasam da çağın gerekliliği.Yine de o bir araba ve insan bindiği arabayı sevmeli. Öyle dandik kundik modeller insanı soğutuyor. Ama bu sefer elektrikli olanlarını. Vakit gazetesinin yaptığını yapayım işte o modeller!



İlk olarak 2009'da Frankfurt fuarında görücüye(!) çıkan Peugeot BB1, yine bir elektrikli araba; yalnız scooter ile araba karması bir şey. Bunu firmanın ta kendisi söylüyor.Hem 2.50 cm genişliğinde bir araba, pardon scooter!
Motor özellikleri açısından söylebilecek çok fazla bir şeyi yok. Zaten motoruyla değil görüntüsüyle, şehir içi kullanım arabası olması özelliğiyle dikkat çekmek istiyor Peugeot. Dikkat çekiyor tabi de... Belki Avrupa'da eğlencelik araba niyetine kullananlar olur, tikkyler olur ama Türkiye'de zannetmiyorum bu arabayı kullanan olacağını.



İkinci olarak, yine Peugeout'tan; "Peugeot iOn". Yine yüzde yüz elektrikli. Yine karbon salınımı sıfırmış gibi lanse edilen; arabaya scooter'dan biraz daha çok benziyor. 130 km menzili var. Fluence ZE'ye bu açıdan en yakın araç. İyi hoş da...İnsan bu arabayı nasıl sahiplenir? Bu araba, ne bir Mini Cooper olur, ne de türevleri...




Üçüncü olarak, bir başka Fransız'dan: Renault Twizy. 
Araba demeye dilim varmıyor. Scooter gibi bir şey. 100 km menzilli, maksimum 75 km hız yapabilen bu araç, yüzde yüz elektrikli şehir arabası sıfatıyla piyasaya sunuluyor. Avrupa'da var. Her yerinde değil, bizde yok. Fransa'da satışlarının düşük olacağı söyleniyor.



Sırada, oldum olası sevmediğim bir araba markası var. Smart! Şimde Cabrio modelini çıkarmış. Smart for two(Electric Drive) . Adından da anlaşılabileceği gibi 2 kişilik, üstü açık bir araba. Araba demek istemiyorum ama...Maalesef!



Bir başkası ise, Japonlardan gelsin; Toyota FT-EV II.
Benzerlerinden daha hızlı bir şekilde kalkan ve saatte 96 km maksimum hıza ulaşan Toyata FT - EV II, iki kapılı ve kapıları yana doğru elektrikle olarak açılıyor. Araç çoğu konspetten bozma gibi joistick gibi direksiyona sahip.
Diğer taraftan, Toyota; sağlam araba yapıyor da...Bir türlü dizayn açısından istenileni veremiyor. Bu sefer de olmamış gibi.

Listede yine bir Fransız var; Citroen C-Zero.
64 beygirlik bir motoruyla; yine sıfır salınım yine yüzde yüz elektrikli araç adı altında satılıyor. Yalnız, Peugeot Ion ile benzerlikleri dikkatimi çekti. Aynı adam mı yapıyor bunları, yoksa birbirlerinden kopya mı çektiler; bilemedim.





1 yorum:

  1. Paylaşımlarınız çok yardımcı oldu. Ahşap Stor Perde olarak yardımcı olduğunuz için teşekkür ederiz.

    YanıtlaSil